Z problemami dotyczącymi układu paliwa nie ma żartu. Nawet najbardziej doświadczony motocyklista czasami w takich sytuacjach bywa bezradny. W zależności od maszyny jaką posiadamy, może dojść do przeróżnych sytuacji, objawy następującej awarii mogą się nieco różnić. Jak podejść do problemów z układem odpowiadającym za przepływ paliwa w sposób profilaktyczny?
Rodzaje pomp paliwowych
Wymienia się dwa główne rodzaje pomp paliwowych. Pierwsza z nich to pompa liniowa, dla której charakterystyczny jest liniowy sposób przepływu. Kroć ssawny i tłoczony przeciwległy umiejscowione są naprzeciw siebie. Druga z nich to pompa umieszczana w zbiorniku paliwa, która w tej chwili jest częściej używana i uważana za standard w nowych modelach motocykli. Dlaczego? Znajdująca się w zbiorniku pompa paliwowa emituje znacznie mniejszy hałas.
Silnik elektryczny zapewnia prawidłowe zasilanie pompy benzyną, dzięki czemu jest stale smarowana i chłodzona przez silnik. W zależności od jego pojemności stosuje się różną pojemność skokową cylindra. Stąd i pompy paliwa zwiększają swoją objętość, a ona musi być regulowana, aby odpowiednio dostosować się do warunków pracy silnika. W przeciwnym wypadku konieczny będzie zestaw naprawczy pompa paliwa.
Najczęstsze usterki pompy paliwa
Do najczęściej zdarzających się awarii podzespołu motocykla jaką jest pompa paliwowa, to nadmierne zanieczyszczenie zbiornika paliwa poprzez brud i korozję. Zestaw naprawczy pompy paliwa przyda się, gdy koniczne będzie zainstalowanie zamiennika tej części. Podobnie w przypadku niesprawnego połączenia elektrycznego. W tym przypadku mowa o obluzowanym połączeniu, niewystarczającym uziemieniu lub też niskim poziomie napięcia, które następuje w wyniku przegrzanych styków.
Jak wykryć pierwsze objawy powyższych problemów? Zaawansowany stopień awarii zasygnalizuje nam silnik, który może przestać pracować ze względu na brak paliwa. Uciążliwe jest też gaśnięcie motocykla tuż po uruchomieniu lub gdy zostaje wciśnięty pedał gazu. Poza tym jeśli wyczujemy szarpanie podczas przyspieszania, brak mocy spowodowany niewystarczającym ciśnieniem paliwa, to powinniśmy użyć nasz zestaw naprawczy pompy paliwa.
Instalacja nowej pompy paliwa nie jest trudna
Nie zawsze pompa paliwa jest jedyną przyczyną awarii. Z tego powodu warto dokonać prawidłowej diagnozy problemów z układem paliwa. W każdym praktycznie przypadku skuteczny będą przydatne zestawy naprawcze. Czy to zatkanie filtra siatkowego, zanieczyszczenie filtra paliwa i wiele innych, możliwe, że uda nam się uniknąć dalszych problemów ze zbiornikiem paliwa.
Dokonanie regeneracji krok po kroku zniweluje następstwa problemu. Istotna jest też profilaktyka. Wystrzegajmy się ciągłej jazdy na rezerwie, tankujmy wysokiej jakości paliwo z dużą liczbą oktanową. Sprawdzajmy regularnie filtra paliwa i wymieniaj go na nowy. Nie dopuszczajmy do powstania pęknięć przewód paliwowych, gdyż z przeciekami zestaw naprawczy pompy paliwa może okazać się niewystarczający.