Gaźnik to część motocykla, która powoli odchodzi w niepamięć. W jego miejsce użytkownicy jednośladów zaczynają korzystać z elektronicznego wtrysku. Kwestia spalania, obsługa układu elektronicznego i wiele innych stanowi podstawę działania naszej maszyny. Co należy do zalet gaźnika? W jaki sposób o niego zadbać? Jaki zestaw naprawczy gaźnika zastosować?

Wtrysk paliwa a działanie gaźnika

W motocyklach dość późno zaczęto stosować wtrysk paliwa na masową skalę. Początki nie należy do najłatwiejszych, gdyż układ ten był niedoskonały, wiązał się z dużymi kosztami produkcji, koniecznością wysokich obrotów silników motocyklowych i miniaturyzacją podzespołów. Gaźnik miał swoje tzw. „pięć minut”, ale przeszkodą stały się regulacje dotyczące norm wydzielanych spalin.

Stopień wzrostu zaawansowania technicznego sprawił, że w jego miejsce zaczął pojawiać się elektroniczny wtrysk paliwa. Ich wytrzymałość jest większa, a zestaw naprawczy gaźnika okazywał się jedyną możliwością na podtrzymanie wydajności tego podzespołu. Wielu mechaników jednak uważa, że nie ma lepszego sposobu zasilania silnika odpowiednią mieszanką jak gaźnik.

Walory użytkowania gaźnika

Każdy motocyklista przyzna, że gaźnik, to synonim prostoty obsługi, duża trwałość i łatwość dokonywania samodzielnych napraw. To wszystko brzmi niezwykle zachęcająco, wystarczy podstawowy zestaw naprawczy gaźnika i z lekkimi odchyleniami od normy można sobie poradzić bez ingerencji mechanika.

Nie zapominajmy jednak, że odpowiednie ustawienie gaźnika wcale nie należy do najłatwiejszych czynności. W momencie, gdy ustawimy bardzo bogatą mieszankę, to będziemy mieć do czynienia ze zwiększonym spalaniem. Do tego dochodzi większe prawdopodobieństwo szybszego zużycia silnika poprzez nadmierne spłukiwanie oleju przez benzynę z gładzi cylindra.

Zestaw naprawczy gaźnika, kiedy okaże się przydatny?

Przydatne zestawy naprawcze należy użyć w momencie strzelania w tłumiku, co z kolei spowodowane jest wypalaniem się gniazd zaworowych oraz utratą kompresji. Jeśli zastosujemy zbyt ubogą mieszankę paliwa, to z pewnością podwyższy się temperatura pracy silnika, nadpalą się zawory, a w ostateczności dojdzie do wypalenia dziury w tłoku.

Fani tunningowych zabiegów chwalą sobie użycie gaźników. Zestaw naprawczy gaźnika oraz kilka innych czynności może zwiększyć wydajność maszyny. Dywagacje na temat tego, czy gaźnik czy elektroniczny wtrysk paliwa jest lepszy nigdy się nie skończą, ponieważ użycie któregoś z tych podzespołów zależy od modelu motocykla.

Co zawiera zestaw naprawczy gaźnika?

Zarówno producenci amerykańscy, jak i europejscy czy azjatyccy w podobny sposób kompletują zestaw naprawczy gaźnika. Zawiera on wszystkie niezbędne elementy do regeneracji gaźnika. Należą do nich m.in. zaworek iglicowy, śruba regulacyjna, uszczelka komory pływakowej, oringi, dysze. W ten sposób wyposażony zestaw naprawczy gaźnika pozwoli nam na usunięcie niemal każdej usterki.

Gaźnik to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż elektroniczny wtrysk paliwa, jednak występuje tylko w starszych modelach motocykli. Na dłuższą metę jego użytkowanie może być uciążliwe, ale można się do tego przyzwyczaić. O tą część należy dbać, w przeciwnym wypadku użytkowanie motocykla stanie się niemożliwe. Chyba nikt nie chciałby niespodziewanej sytuacji, kiedy to maszyna podczas drogi odmówi posłuszeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *